Just det!

Glömde skriva om gårdagens restaurangbesök. Vi var på Basement där vi aldrig varit förut. Det började med en "ost quiz" i baren där man fick smaka två sorters ostar och vi tog ett glas Cava till. Detta för att deras tema denna veckan var ost. Vi valde dock att äta deras stående meny, Wagners klassiker med kvällens vinpaket. Vi fick in bröd som man oftast får, och både jag och E älskar nybakat.. Så jag tror vi fyllde på korgen 3 gånger.. Till aptitretare var det någon räkröra med en "konsumé" (stavning??) i shotglas.. Vi visste inte riktigt om man skulle dricka eller hälla över räkan.. Pinsamt. Men vi smuttade lite och det smakade bara salt. Det var tydligen någon mussel grejs.. ;) (och när vi tittade på andra gäster så skulle man tydligen dricka upp den..)

Till förrätt var det Wagners Hummersallad och den var såååå god. Kött från en klo och en halv stjärt, med sallad, pumpakärnor, bacon och massa mer gott. Knaprigt, krispigt och super gott! Andra rätten var Hälleflundra med gratinerat ostron, pepparrot , vaktelägg och någon potatiskaka. Första gången jag skulle prova ostron.. Ser så fruktansvärt vidrigt ut! E sa att jag skulle ta hela på en gång, INTE en smart idé. Jag försökte svälja hela men det var OMÖJLIGT! Jag visste inte vad jag skulle göra, man kan inte spotta ut maten på en stjärnrestaurang, ej heller lämna de "godaste" kvar på tallriken..SÅ jag fick dela den inne i munnen och svalde en bit och fick svälja ner resten med hjälp av vatten. Fy fy fy va motbjudande det var.. Nog om det, resten på tallriken var utsökt. Vidare till nästa rätt som var Hängmörad oxfilé "Rossini" med Foie Gras och tryffel. Jätte gott, men är inte mycket för anklever.. Är bara fett och har skum konsistens.. Oxfilén var väl röd men god ändå. Brukar äta medium men detta var snäppet över..

När detta hade käkats upp var det dags för efterrätten. Fast FÖRST kommer servitrisen in med en glasspinne med en marshmallow på som är rullad i något, kanske kanel, ingefära, kommer inte ihåg. Sedan doppar hon dessa i flytande kväve så ytan blir som glass men med mjuk konsistens innuti. GÖTT! Detta var för tydligen för att rensa smaklökarna men jag var så mätt att det hade räckt med den till efterrätt.. I alla fall, sista rätten var Crème Brulé med kvällens tillbehör och tillbehören var denna kväll grapefrukt sorbe och "glass skum" (vet ej riktigt vad det var men gott var det!) Jag ÄLSKAR crème brulé så jag tryckte i mig min och åt lite av Es.. Vinet som serverades till varje rätt var jätte goda, utom det sista, är inte mycket för dessert viner.. 

Plus får dem för att de fyllde på mitt vinglas när jag druckit upp och maten var jätte god. Minus för lite seg service, det tog lång tid innan de hämtade de tomma tallrikarna, de fråga inte om maten smakade bra medans vi åt, vi satt alldeles för länge mellan rätterna så man hade lätt kunnat dricka upp vinet innan rätten kom vid varje rätt, vi fick efterrätten innan vi fått vinet, och att sommeliern inte frågade om vem som skulle provsmaka.. Nu tog han iaf varannan E varannan mig, men ändå.. Just det ett STORT minus för att E sa att han inte ville ha något fläsk. Han fick då något annat i förrätten i stället för bacon men på kötträtten la de skinkan längst ut på tallriken "i fall du ville ha".. Inte bra, vill man inte ha så vill man inte ha alls.. Men en trevlig kväll ända, men man stör sig på smågrejer med servicen, har man en stjärna så har man. Detta är nog en skada vi fått efter att ha käkat på så många restauranger, då blir det så att man jämför. Dock var Basement bättre än Kock & Vin men ingen av dessa är lika bra som Swedish Taste. 

Så där fick ni min lilla recension av gårdagens restaurang. Kanske ska skriva en sådan varannan vecka? Vet inte om det är kul att läsa? 


Nu ska jag leta upp något kul att se på. Blir grinig när jag ser Robinson, har hejjat från början på träskgänget.. 

I morgon blir det typ 8 timmar bowling.. Själv ska jag dock bara spela en match, ska slå rekord hade jag tänkt, 700p here I come! ;)


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0