Trettnegetter

(skrevs igår lördag, men de gick ej att publicera)

Idag har jag inte gjort många knop, myst runt i träningbrallor och tshirt. Min son är en rolig prick.. Han har ju som jag sagt tidigare sina sov vanor nu som han haft i en månad, somna vid 21, äta igen vid 06 sen somna om till 09. Men igår vid 20 var han inte alls trött medans jag var ganska sliten. Men då sa jag till D "Om du är vaken tills du ska äta nästa gång, runt 22, så kan du somna, äta igen vid 06 men sen sova tills 11, jag behöver lite sov morgon.. Går det att ordna tror du?" Sagt och gjort, han var vaken till 2230 då han somnade som en stock. Mat igen vid 06 och han somnade om snabbt bredvid mig i sängen. Sen vaknade jag av mig själv vid 1015! Jag han tänka snabbt i mitt huvud "Va, skriker inte D efter mat, har han dött här bredvid mig på mage, hur f*n kunde jag lägga honom på mage nu när vi har ett larm!!" Ha ha men när jag tittade efter så snarkade han så sött så. Jag gick ner och käkade frukost och mor undrade om han nu skulle vara så rolig att han sover till 11.. När min klocka blev PRECIS på minuten 11 hörde vi ett skrik uppifrån. Så så snäll var han som gav mig sovmorgon när jag bad så snällt, duktig pojk!

Idag är det som ni nog vet trettondags afton. Det är en speciell dag här i Långed. Barnen klär ut sig till Trettnegetter som är "hemska personer", tar en korg och går ut och knackar dörr. När någon öppnar ska man bara stå tyst och sträcka fram korgen så får man godis! Detta har gjorts i många år här, innan man började gå runt på halloween. Kommer ihåg vad roligt man hade när man själv gick. Man gick aldrig ensam utan med polare, kompis eller kusin. Vi var ute i flera timmar och knackade nog på i nästan alla hus så långt vi orkade gå. Vi fick mängder av godis! Ibland hade de inte godis hemma då fick man antingen frukt eller lite pengar, inte lika kul som godis dock, men man var nöjd ändå, man kunde ju gå till affären och köpa mer godis för pengarna! Detta gjorde jag nog från 7 till 13års åldern ungefär. Så nu hade mamma köpt godis och lagt i folie, jag var redo med kameran så att ni kära läsare skulle på en titt på de hemska personerna som stryker omkring i området på trettondagsaftons kvällen. Men inte en enda kom! Kanske har dena sed ebbats ut något nu när barnen går runt på halloween i stället, eller så ville de inte gå ut i snöstormen.. :-)

Mycket snö har vi nu i alla fall, runt 25-30cm. Se själva:

272980-231272980-230272980-229272980-228
Farsan var ute och skottade i någon timme, men när han tog paus kom en snäll polare med en pytte plog och plogade uppfarten. :-) Nej nu ska jag sova, D har precis somnat nu vid 2230, hoppas han inte byter till de tiderna nu bara.. Natti natti


Kommentarer
Postat av: Kusin Johanna

Hej!!Jag skulle ha gått trettnyhet me moa min bästis men båda ä skit försylda så vi sket it d blir vell bara värre om man ska gå om kring i kylan!!

2008-01-07 @ 18:27:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0