Ahhhhh!!!!

Ja nu var det ett tag sedan jag uppdaterade.. Det beror mest på att jag varit hemhemma i nästan en vecka och har helt enkelt inte haft tid.
Det var riktigt skönt att vara hos mor och far och bli ompysslad i några dagar, inte för att E inte pysslar om mig här hemma, men nu slapp man göra mat, städa osv.
Veckan gick väldigt fort och jag han även med en massa saker som jag inte trodde jag skulle orka med. Jag var t.ex i Ed och fikade men mina gamla gymnasiekompisar och det var riktigt kul. Tittade på gamla kort och det känns verkligen inte som om det var så längesedan man gick på gymnasiet och festade järnet! MEN man börjar visst bli gammal för korten var runt 5år gamla.. oj oj vad tiden går fort.. Vi käkade tacos och tjatade om en massa gammalt och även lite frågor om graviditet kom upp, inte så oväntat kanske!  Tror nog att minst en av tjejerna är väldigt sugen på att börja avla snart i alla fall.. ;-)
Det blev även en fika i Bengtsfors på torsdagen och vi han med at göra "stan".. Ja hur många affärer finns det där, typ 5? ha ha

Sedan var det bara att göra den gamla vanliga rundan till släkten.. Man ska helst inte säga att man är hemma för det blir ett jäkla tjat om man inte hälsar på. Men ibland så orkar man faktiskt inte! Eller så vill man bara vara med föräldrarna och syrran, men det förstår de inte.. Så det blev först en kort visit till mormor. Vi tjötade som vanligt och jag fick även en present till bebben! En jätte fin overall och tossor. Jag hade inte riktigt bestämt mig för om jag skulle köpa åkpåse eller köra med overall och bäddset i vagnen, men nu tog hon det beslutet åt mig och det känns helt ok!
Sedan åkte jag och syster till farfar och spelade lite kort. Han blir alltid lika glad när man kommer och speciellt när man stannar för att spela lite kort, och att man hade handlat med sig kvällstidningarna och ett paket cigg.. Han börjar bli gammal farfarsgubben, han är ju trots allt 80.. Men han är inte så dålig som han påstar så jag tror allt han hänger i ett bra tag till! 
Senare på kvällen drog jag och syrran till mellerud för att se pojkarna i herrlaget behålla sin serieledning i Div V. Whei, go Långed!

Jag hade tänkt att åka tillbaka till Göteborg på fredag kväll, men runt fyra på eftermiddagen fick jag så otroligt ont i sidan att jag började lipa.. Det kom i intervaller i två timmar och det gjorde så jä**a ont att den enda ställningen jag kunde befinna mig i var sittandes framåtlutad med handen på det onda. Jag fattade ingenting men mor masserade området och sprang även ner till affären för att köpa alvedon.. Efter att jag tryckt i mig två stycken tabletter så försökte jag lägga mig i sängen för att sova.. Men det var helt omöjligt! Jag kunde inte ligga på vänster sida för då började det värka direkt och om jag låg på högersida så "drog" det i revbenen.. På rygg kan jag inte ligga då jag nästan svimmar. Så det var bara att sätta sig upp och att gå lite då och då tills tabletterna började verka.. Jag klarade av att sova i 20 minuter sen var det bara att gå ner för att försöka få  sig något att äta.. Då blev magen i stället jätte spänd! Hård har den varit förut men inte så att man kännt att det spänner! Men det gjorde inte ont så jag satt bara och beklaga mig för mor om hur jäkla jobbigt det börjar bli att vara gravid... Nu går det inte många minuter per dag som jag känner mig bra. Alltid har jag ont någonstans. Men så ont som jag hade i fredags hoppas jag att jag slipper.. Hur vek är man inte om man börjar grina för lite smärta redan?? ;-)

Det blev ingen hemresa på fredagen utan jag sov över en natt till. Men den natten sov jag inte många timmar! Men jag sov mellan 01 och 06 och det fick räcka.

Hemfärden gick bra och far hade sätt in en radio i bilen så jag hade något att lyssna på. Jag saknade E, och det kändes nästan konstigt att se honom när jag kom hem! Vi är inte borta så mycket från varanda så det känns efter 6 dagar! Han hade grönsakssoppa kokandes på spisen, och som tur var hade han inte klippt sig när jag var borta! Älskar hans lite småkrulliga hår! ;-)
Vi såg på 24 resten av kvällen och bara tog det lugnt. Natten till söndag var en helt ok natt.. Man sover inte många timmar, men de timmarna man får får räcka.

Värre var det på dagen igår.. Bebben var pigg som en mört och lät inte mina revben vila en sekund, E gjorde inte saken bättre när han höll på att busa med bebisen hela tiden, men jag får skylla mig själv när jag druckit en del cola.. Klart att man är vaken då!
Efter några 24 avsnitt i soffan märker jag några konstiga märken på sidan av magen.. Mitt hjärta börjar slå tre gånger så fort och jag börjar få panik.. Frågar E om han ser om det är bristningar men han lugnar mig med att jag nog bara kliat mig och fått eksem som kommer lägga sig om några timmar.. Men jag kan inte säppa det.. Nästa gång jag går på toa och ser "bristningarna" i spegeln så bryter jag ihop! Jag börjar stört lipa och får panik.. Går ut till E och snyftar "Jag VILL inte ha bristningar, det FÅR INTE vara BRISTNINGAR!!!!!" Jag vet inte vart jag ska ta vägen, vägrar inse att om det nu är bristningar så går det ändå inte att göra något åt de! Jag som precis sagt till E att jag kommer bli en skitsnygg MILF ;-) men nu bara brister det för mig och jag är jätte jätte ledsen.. Ja säger bara det till er tjejer där ute som tror att ni känner er själva och vet hur ni reagerar i olika situatiner, GLÖM det när ni är gravida! Man har ingen som helst koll på sitt psyke eller kropp, hormonerna gör att man blir som en helt annan människa, humöret går som en bergochdalbana och man har NOLL KOLL på sig själv..

I alla fall, jag lugnar ner mig och E får mig på andra tankar, men då börjar i stället revbenen att göra ont.. Så när klockan blir fyra och vi egentligen borde åka till svärmor på middag så har jag så ont så jag inte orkar följa med.. Men jag skickar iväg E och hoppas att jag kan vila lite under tiden han är borta.. Men inte då! Snart är han hemma och har tagit med mat och även fått en påse med en jättefin tavla och örngott till bebben. Så jag trycker i mig maten och vi fortsätter slappa tills kvällen.

Jag vill inte att det ska bli kväll då jag vet att jag ändå inte kommer somna i sängen för att det gör så ont.. Jag kan somna på en sida, men efter max 20 minuter så vaknar jag av att det gör ont och måste vända sida.. Detta fortsätter hela nätterna... Så man är mer utsliten än utsövd när solen går upp.. Så även i natt.. Tror jag såg alla program på femman fram tills klockan var runt 4 då jag gav upp och tryckte av tvn och satte mig upp en sväng.. Var så trött att jag var nära att somna sittande.. Men jag tryckte i mig två alvedon och la mig igen.. Lyckades då sova en hel timme tills E gick upp! Sedan var det bara att slå på tvn och försöka hitta en ställning som var skön att ligga i.. Jag somnade lite då och då men vaknade hela tiden av att jag var tvungen att byta sida.. Tillslut, runt 8 så somnade jag sååå skönt! Han t.om börja drömma! MEN efter två timmar vaknar jag av att det är ett j**la liv i lägenheten under! Tror att de sågar ner alla väggar eller nåt!! Det går i alla fall INTE att somna om och jag är sur som ett bi.. Jag som hade värmt min vetekudde och hittat en perfekt sovställning!! Nu är hela dagen förstörd då jag är svintrött.. Men men jag ska försöka att inte vara bitter.. Utan försöka vara en glad och positiv gravid tjej.. Men det känns som om det är längesedan jag kände så.. Är självklart jätte lycklig över att vi ska få barn, men nu börjar jag bli trött på att alltid ha ont och vill att slutet av oktober ska vara nu! Men jag kan i alla fall erkänna att veckorna går vääääldigt fort än så länge, idag är vi redan inne i vecka 31! Så nu är det bara 9 veckor kvar!
Ska till BM på onsdag och då skall jag berätta om alla mina krämpor och hon måste hjälpa mig på något sätt, för så här ska det inte vara.. hoppas jag! Det kan ju t.om. bli så att man får bli igångsatt lite tidigare pga svår foglossning och annat.. Men men vi får se vad som händer!

Innan jag lägger mig för ett nytt försök att sova någon timme får ni lite info om vad som händer oss denna vecka:

Kanske börjar du bli något glömsk. Ju närmare förlossningen du kommer, desto mer vänder du din uppmärksamhet mot ditt ofödda barn. Naveln sträcks ut mer och mer, eventuellt börjar den puta ut. Efter förlossningen återfår den sitt normala utseende. Det kan vara bra att veta: Hur andfådd du än känner dig får barnet tillräckligt med syre.

Barnet är ca 28 cm långt från huvud till stjärt och vikten ungefär 1,8 kg. Generellt har barnets kropp vuxit klart, men det behöver fortfarande gå upp i vikt. Hjärnan lägger in en högre växel nu i slutet, för att hinna växa färdigt. Lungorna är det organ som blir färdigt sist. Barnets ögonfärg bestäms ungefär vid den här tiden, men det kommer inte att visa sig förrän sex till nio månader efter födseln. För att pigmenten i ögonen skall färdigbildas behövs det nämligen ljus. Vithyade barn föds i regel med mörkblå ögon och det kan dröja månader innan den verkliga färgen visar sig. De flesta mörkhyade barn föds med bruna eller mörkgrå ögon, som sedan blir mörkare bruna eller svarta under första året. Men just nu förbereds ögonen för livet efter födseln. Ögonlocken är ofta öppna när barnet är aktivt och pupillerna i ögonen vidgas och krymper när det rödaktiga ljuset skiftas och filtreras genom livmoderväggen. Barnet stänger ögonlocken när det är passivt och sover.

Jo det stämmer att jag blivit glömsk! Glömmer bort allt, är som en guldfisk, minnet är bra men kort! Naveln är inget hål längre utan är nu helt plan, buktar dock inte ut. Inte konstigt att magen börjar bli tung när bebben börjar väga så mycket.. Plus då moderkakan, fostervattnet osv..

Nej nu ska jag göra ytterliggare ett tappert försök till att få lite skönhetssömn!

Kommentarer
Postat av: Cia

Dom går visst att få bort! =) tindra kliniken i åmål.... =) lugna ner dig! stackare som har ont! Kram kram på dig :)

2007-08-15 @ 00:20:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0