Wake me up, when september ends..

ja tänkt om man kunde få sova tills början av oktober.. Och att då kidden i magen inte vill bo kvar alltför länge utan komma ut lagom till vecka 37-38.. Men jag får nog fortsätta drömma..

Annars har måndagen sett ut som alla andra dagar nu för tiden.. Sovit dåligt, legat på soffan med 24 i dvdn, käkat lite granna, sprungit på toa osv osv. Ha ha jag låter verkligen helt deprimerad, men riktigt så illa är det inte. Tycker bara det är lite jobbigt, men mitt mantra "jobbig graviditet, lätt förlossning" håller mig uppe ;-)

Idag har jag i alla fall algat mat till mig och E för första gången på länge.. Det är han som har tagit hand om mig det senaste, så jag tänkte att jag kunde laga lite potatisgratäng.. Men det var lättare sagt än gjort, ni ska bara veta hur många olika ställningar man kan ha när man skalar potatis för att undvika ryggont ;-)
Maten blev i vart fall god, men jag med min minimala magsäck orkade fyra tuggor..

Det råkade visst bli så att jag åkte med E när han drog igång nattskiftet, och då råkade jag hamna framför hemköps godis och glass hyllor.. Men men är man redan en tjockis så gör det ju inget!

Nu är han inne och rakar bort sin 10 dagars skäggstubb.. Det tycker jag inte om, men man får inte alltid som man vill.. Krulligt hår och skäggstubb, oj oj! Bättre kan det inte bli.

På torsdag är det dags för min vattengympa! Ska bli kul att träffa lite andra tjockisar och se om det hjälper mot mina krämpor. Känner att det vore otroligt skönt att ha ett badkar här i lägenheten när det spänner som värst.. Men en dusch får funka..

Jag är även sjuukt sugen på snus.. men inte tar man någon inte, man är väl en duktig mother to be!

Detta händer oss denna veckan, vecka 32:

Din barnmorska gör vid varje undersökning en bedömning av barnets tillväxttakt och lyssnar på dess hjärta. På vissa håll görs en ultraljudsundersökning den här veckan. Du ökar nu i vikt, snabbare än i något annat skede av graviditeten. Kanske förvånas du över hur stor din mage kan bli. Snart har livmodern intagit det högsta läget som den kommer att ha, ungefär 12cm ovanför din navel.

Barnet är nu ca 29 cm från huvud till stjärt och väger omkring 2 kg. Skulle det födas nu kan det klara sig i kuvös. Kuvös behövs bland annat för att underhudsfettet ännu inte är utvecklat. Nu fungerar barnets fem sinnen och hon eller han kan också vrida på huvudet. Alla inre organ fortsätter att mogna, tånaglarna är färdiga och huvudhåret fortsätter att växa. Barnet sover ca 90-95% av tiden ? men under de vakna perioderna tränar den på att öppna och stänga sina ögon. Andningslektioner pågår hela tiden för att stärka lungorna och få dem att mogna. Relativt ny forskning visar att andningsövningarna även stimulerar lungorna att tillverka ett ytaktivt medel, som behövs för att lungorna skall utvecklas på rätt sätt.


Jo man börjar ju undra hur stor man kan bli! Skönt i alla fall att bebben klarar sig om h*n skulle vilja komma nu!

Nej nu ska jag se om ID på kanal 5 är något att ha, annars blir det slutet av 24!
ha de gött

Kommentarer
Postat av: Moster!

oj oj oj vilket godismonster.. hihi.. va bra att maten blev god.. efter allt ditt slit :) pussar!

2007-08-20 @ 22:53:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0