Vecka 30

Nej nu ger jag upp, har legat i sängen och halvsovit sedan E gick till jobbet halv sex i morse. Kan man inte somna om så kan man inte. Så nu har man tryckt i sig lite frulle och tänkte städa iordning lite.. Åker till Långed om någon timme tänkte jag.

Fint väder idag i alla fall, det är skönt. Så nu packar jag ner bikinin så får vi se om den blir liggandes kvar längst ner i väskan eller inte. Bebben är på bra humör idag och har spelat bowling som en galning i magen. H*n fick in en rejäl träff på revbenet nyss! Idag går vi in i vecka 30, bara tio kvar!

image24
Tjockismagen framifrån, ser verkligen ut som en badboll!

Detta händer mig och bebben denna vecka:

Nu börjar det bli viktigt att tänka på hållningen. Barnets tyngd kan kännas som den försvårar balansen och frestar på ryggen. Många kvinnor känner sig andfådda oftare, eftersom det helt enkelt är jobbigare att förflytta sig. Dina lungor måste ta upp ca 20 % mer syre och stöta ut mer koldioxid med varje andetag, eftersom du också andas för ditt barn. Känner du oro inför förlossningen bör du ta upp det på MVC.
Kanske känner du att du vill spendera mer tid hemma nu i slutet av graviditeten.

Ditt barn väger ca 1,6 kg och är ungefär 27 cm långt från huvud till stjärt. Den tidiga kroppsbehåringen ? lanugohår ? börjar försvinna. Ibland kan fjuniga strån finnas kvar vid födseln, men de faller av under de första veckorna. Håret på huvudet blir tjockare och barnet öppnar och sluter sina ögonlock. Benmärgen har till uppgift att producera röda blodkroppar och tar nu över detta från levern. Skelettet hårdnar och lungorna, hjärna och muskler mognar ytterligare. En del barn börjar redan nu att lägga sig med huvudet i bäckeningången. Det är den vanligaste och enklaste födelsepositionen. Hårda sparkar upp mot bröstkorgen och ett ökat tryck mot bäckenbotten, där barnets huvud pressar på, kan bli kännbart. Barnet är mycket medvetet om förvärkarna även om du inte märker dem.

Ha ha "spendera mer tid hemma", ja de stämmer väl kanske inte just på mig den här veckan. Är så rädd att bli uttråkad så jag måste hitta på något hela tiden. Men tiden kommer nog när jag inte vill gå utanför dörren och sitter och syr gardiner mitt i natten!
Inte konstigt att magen är stor nu då, tänk er själva ett stort mjölkpaket som ska få plats där inne.. Sen de där hårda sparkarna mot bröstkorgen känner jag mer än väl igen.. :-)

Nej nu ska jag packa ner lite kläder, ha de gött!

image25

Fina blommor jag fick från E häromdagen när jag hade en liten deppdag.. :-)



Kommentarer
Postat av: Evelina

haj haj!
jaså nu hälsar du på här i dalsland? Kul!! Hur länge stannar du? Kan ju ta en fika nån dag. Jobbar kväll imorn men annars är ja ledig ganska mycket i veckan!!
Kram

2007-08-06 @ 14:48:53
Postat av: Henny

Hello! Håller med Evelina om fika.. Pratade nyss med henne och vi föreslår onsdag eftermiddag/kväll.. Skulle det kunna passa dig?? Hör av dig! Kram

2007-08-06 @ 16:39:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0